1 Şubat 2011 Salı

35 bin kişiye iş fırsatı!

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal, bu yıl 25 yeni AVM açılacağını ve 35 bin kişilik bir istihdam yaratılacağını söyledi.

Kodal, alışveriş merkezleri ve perakende sektörünün son üç yılını değerlendirdiği ve 2011 hedeflerini paylaştığı basın toplantısında yaptığı konuşmada, Türkiye’de 200-250 marka olduğunu, farklılaşmayı yaratmak için bunun 600-700’lere çıkartılması gerektiğini, o zaman çok farklı markalarla çok farklı kitlelere ulaşılabileceği için iki tane AVM’nin yan yana olmasında bile bir sakınca bulunmayacağını söyledi.

Türkiye’de AVM sektörünün, 2010 yılında 35 milyar dolarlık yatırım büyüklüğüne eriştiğini, bunun üçte birinin yabancı sermayeden geldiğini ifade eden Kodal, 350 bin kişiye istihdam olanağı sağladıklarını ve 2010 yılında açılan 21 yeni AVM ile 6,4 milyon metrekarelik kiralanabilir alana ulaştıklarını, şu anda 266 aktif AVM olduğunu belirtti.

Kodal, "Sektörün büyüdüğünü görüyoruz. Ama toplam artışın yüzde 12,8 olduğunu düşünürsek, eski yıllara göre artışta bir yavaşlama söz konusu" dedi.

Açılan AVM’nin yüzde 58’inin Ankara ve İstanbul’da olduğunu söyleyen Kodal, önümüzdeki yıllardan sonra ağırlığın Anadolu’ya kayacağını düşündüklerini ifade etti. Kodal, "Şu anda 81 ilimizin sadece 46’sında AVM bulunuyor. Bin kişiye düşen kiralanabilir alan ise yaklaşık 89 metrekareye geldi. Avrupa ortalaması 200 metrekare civarlarında" dedi.

Büyük kategorideki AVM sayısının ise çok daha az olduğuna işaret eden Kodal, Türkiye’de 20 bin metrekarenin üzerinde, gerçekten AVM diyebilecekleri özelliklere sahip sadece 108 AVM bulunduğuna dikkati çekti.

-"2011’DE 25 AVM AÇILACAK"-

Hakan Kodal, 2011’de 25 AVM açılacağını ve toplam AVM sayısının da bu sene sonunda 291’e ulaşmasını beklediklerini kaydetti.

Ciro ve endeks rakamlarına göre 2010 yılının iyi bir sene olduğunu ifade eden Kodal, "2010 yılında organize perakende ve AVM’lerde bir toparlanma süreci yaşadık. Geçen yıla göre endeksin artış oranı yüzde 14,6. Bu artış oranı metrekare bazındaki ciro artışı" diye konuştu.

AVM sayısı ve metrekarenin arttığını ancak metrekare bazındaki ziyaret sayısında 2009 ile 2010 arasında yüzde 1’lik bir artışın söz konusu olduğunu ifade eden Kodal, "Demek ki yeni açılan AVM’lere rağmen bir azalma yok, mevcut ziyaretçiler daha fazla metrekare bazında para harcıyorlar. Ciro artışının temelinde ziyaret artışından ziyade, aynı kişiler, artık ayakları alışmaya başladı, kişi başına yüzde 14,6 daha fazla harcamışız" şeklinde konuştu.

Sektör temsilcilerinin 2011 yılına ilişkin beklentilerini de açıklayan Kodal, dolar kurunun 1.62, avro kurunun 2,12 lira olacağının tahmin edildiğini kaydetti.

AVM cirolarında metrekare bazında beklenen artış oranının yüzde 11,6 olduğunu, ziyaret sayılarında da yüzde 12,4 artış beklendiğini söyleyen Hakan Kodal, "2010 yılında bir önceki yıla göre yüzde 32,4 artışla ciroda 27,8 milyar liraya geldik. 2011 yılı içerisindeki bu rakamı 35 milyar lira olarak tahmin ediyoruz. Ziyaret adetlerinde de 2009 yılında 1 milyar yakın ziyaret, 2010 sonunda 1,07 milyar, 2011 yılı için ise 1,2 milyar ziyaret bekliyoruz" şeklinde konuştu.

İstanbul Shopping Fest’in 18-26 Nisan 2011 tarihleri arasında gerçekleştirileceğini de söyleyen Kodal, burada ilk defa bu yıl AMPD, AYD ve BMD’nin aynı çatı altında birlikte çalıştığını gördüklerini, bu organizasyonun yıllık bütçesinin de 70 milyon liraya ulaştığını, sembolik üyeleri Kapalıçarşı ile de ciddi çalışmalar yaptıklarını kaydetti.

-"35 BİN KİŞİLİK YENİ İSTİHDAM YARATILACAK"-

Konuşmasının ardından soruları da yanıtlayan Kodal, İstanbul Shopping Fest dönemi içinde ziyaretlere baktıklarında İstanbul’da 40 gün boyunca zaten 50-60 milyon ziyaretin söz konusu olduğunu, amaçlarının bunu doğal olarak ilk yılda yüzde 30-35 artırabilmek olduğunu belirtti.

Kodal, şöyle konuştu: "Bunu sadece bir yıllık proje olarak ele almıyoruz, 10 yıllık bir proje olarak düşünürseniz çok ciddi geri dönüşü olduğunu düşünüyoruz. Bu yatırımın biz 5-10 yıllık getirisine bakıyoruz. 70 milyonluk yatırım, sadece bu seneyi düşünürseniz bu sene özelinde fizibil değil. Ama amaç 40 günde İstanbul’da yapılan 1,8 milyar dolar harcama miktarı, bunu doğal olarak 10 yılda 10 katına çıkarmak, İstanbul’daki turist sayısını da bu dönem içinde 4-5 kat artırabilmek ve gelen turistlerin harcama miktarını artırmak..." diye konuştu.

Hakan Kodal, 2011’de 35 bin kişilik bir istihdam yaratılacağını kaydetti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Borsa-Hisse Senedi-Varant-Emtia, Altın, Dolar, Maden-TÜRKIYENIN EN IYI HIT KAZANDIRAN SITESI